1 EEN GOED BEGIN... ... is niet het halve werk, maar thuis bijtijds met de voorbereiding beginnen, verhoogt de kans op succes. Informeer bij ervaringsdeskundigen, check het web, verdiep je in het traject. Er zijn vele soorten vierduizenders. Van eenvoudige wandelbergen, zoals de Dôme de Neige des Écrins (4015 m) tot zwaargewichten, zoals de Mont Blanc (4808 m). Ga altijd met een gids, tenzij je een doorgewinterde bergwandelaar bent met veel alpiene ervaring. De gids bepaalt ter plekke de beste route en schat gevaren in als afbrokkelend ijs, steenslag, gletsjerspleten of naderend noodweer. Maak thuis een planning. Juni en september is het weer het stabielst en het is minder druk in de hutten (toch reserveren!). En verder: is je uitrusting in orde? Bergsportverzekering (www.nkbv.nl) afgesloten? TIP: maak checklist! 2 HOE STAAT HET LIJF ERVOOR? Op 4000 meter presteert het lichaam slechts op 70% van wat het op zeeniveau kan. Spieren en longen worden zwaar belast. Zorg dat je conditie uitstekend is, dan werkt het lichaam effi ciënter. In een sportmedisch centrum, zoals het Sport Medisch Centrum Nieuw Rotterdams Peil, kun je je conditie laten testen. Kies je voor een uitgebreide test, dan worden longen, ogen, gewrichten en hart gecheckt. Je doet een conditietest (ergometer) en krijgt tips voor training, blessurepreventie, voeding/drank. TIP: trek minimaal drie maanden uit voor de training en train zoveel mogelijk dezelfde spieren/spierbewegingen als tijdens de prestatie. 3 IEDER GRAMMETJE TELT Op de dag van de beklimming laat je iedere gram die je kunt missen achter: tandenborstel, theezakjes, slaapshirt, afval, (wel dat cameraatje mee!) - om ze na de top weer mee te sjouwen het dal in. Overgewicht? Werk die vetrolletjes weg, je hebt er last van! Een (sport)voedingsdeskundige kan je helpen. Die weet bovendien wat je aan extra’s nodig hebt bij zware inspanning. Op de topdag klommen wij 1100 meter in vier uur tijd. Op zeeniveau zou dat al ruim 2 liter extra vocht bovenop de normale 1,5 liter betekenen, op hoogte nog meer. TIP: alcohol onttrekt vocht aan het lichaam: niet doen! 4 SLEUTELS TOT SUCCES Het succes van je tocht hangt in grote mate af van 1) het weer, 2) je conditie en 3) acclimatisatie. Je kunt nog zo goed trainen, maar als je niet acclimatiseert, heb je er niets aan. Het lichaam zorgt op hoogte voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes, nodig voor het zuurstoftransport. Hoe langer je op hoogte bent - ook slapen in een hut telt mee, bij voorkeur boven de 3000 meter - hoe meer aanmaak. Gebruik de acclimatisatietochten meteen om uit te proberen of je uitrusting voldoet (sokken, wel/geen stokken, drinksysteem, etc). TIP: Plan minimaal een week om te acclimatiseren. 5 WE ZIJN ER BIJNA Nog één nacht slapen, in de hut, en dat zal geen lange zijn... Hoe eerder je op de berg staat, hoe minder kans op sneeuwpap en onbetrouwbare sneeuwbruggen over gletsjerspleten veroorzaakt door brandende zon. Wij vertrokken om vier uur ‘s nachts in het pikkedonker. Zorg dat je spullen voor het grijpen liggen en dat je ze blindelings kunt terugvinden in je rugzak. Heel belangrijk: weet wat het weer doet. Huttenwaarden (of de gids) geven daar informatie over. Slecht weer op weg naar de top is een van de belangrijkste afhaakfactoren. Mooi weer voorspeld? Geniet ervan, het is een geweldige ervaring! VALKUILEN BIJ DE BEKLIMMING VAN EEN BERG ALS DE DÔME DE NEIGE (4015 M): - Met een slechte weersvoorspelling toch gaan. - Onvoldoende trainen. - Te weinig tijd nemen voor inlopen en acclimatisatie. - Onder de 3000 meter acclimatiseren. - Verkeerde uitrusting. - Onderschatting van de tocht. - Overschatting van eigen conditie en kunnen. Zelf een vierduizender beklimmen? Nanda hield van een blog bij over de beklimming en de (trainings) weg ernaartoe. Je kunt al deze afleveringen nog eens nalezen op oppad.nl -> Dossiers -> Nanda naar 4015. Onderwerpen die aan bod komen: training (inclusief video), voeding en acclimatiseren. 6 - 2012 59 Pagina 14

Pagina 16

Heeft u een lesboek, i-brochure of digi verenigingsbladen? Gebruik Online Touch: reclamefolder naar een online publicatie omzetten.

Op Pad 6-2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication